Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2011

Μόνο με την στρατηγική επιλογή Τζον Λοκ θα βγούμε ανώδυνα από την κρίση / Του Χ. Κατσαρού

-->
-->
Πώς είναι δυνατόν  η χώρα που γέννησε την Δημοκρατία και όλοι οι έλληνες να δεχτούμε μια τέτοια πραγματικότητα, αβασάνιστα, χωρίς να αναζητήσουμε τρόπους απεμπλοκής; 

-->
Τζον Λοκ, Άγγλος φιλόσοφος. Ο Τζον Λοκ (29 Αυγούστου 1632 - 28 Οκτωβρίου 1704) ήταν μεγάλος Άγγλος φιλόσοφος. Ο Λοκ αποτελεί τον κύριο αντιπρόσωπο του αγγλικού κινήματος του εμπειρισμού. Μαζί με τον Ντέιβιντ Χιουμ (1711-1776) και τον Τζώρτζ Μπέρκλεϋ (1684-1753) σχηματίζει το τρίπτυχο των φιλοσόφων του αγγλικού Διαφωτισμού και του επερχόμενου εμπειρισμού.
Η πολιτική του φιλοσοφία επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την Αμερικανική Επανάσταση, το Σύνταγμα των Ηνωμένων Πολιτειών, την Γαλλική Επανάσταση καθώς και το πρώτο Σύνταγμα της Γαλλίας, και με αυτόν τον τρόπο τα Συντάγματα των περισσοτέρων φιλελευθέρων κρατών
"Αν ένας ηγεμόνας χρησιμοποιεί την εξουσία του εναντίον του λαού του, τότε ο λαός έχει το δικαίωμα να τον αντιμετωπίσει με Βία. Ο σωστός τρόπος για να αντιμετωπιστεί η παράνομη βία της εξουσίας είναι η ίδια η Βία." , έλεγε στα Δοκίμια περί διακυβερνήσεως.
Ο Άγγλος φιλόσοφος θεωρούσε ότι οι άνθρωποι σε φυσική κατάσταση δεν ήταν τόσο επιθετικοί, αλλά κυρίως κοινωνικοί, δημιουργικοί, λογικοί και σώφρονες. Ενδιαφέρονταν έτσι να συγκροτήσουν πολιτισμένες κοινωνίες. Γι' αυτό συνήπταν «κοινωνικό συμβόλαιο» με το κράτος με αμοιβαίους όρους. Αποδέχονταν να περιορίσουν την ελευθερία τους και σε αντάλλαγμα το κράτος έπρεπε να εγγυηθεί για τη διασφάλιση των φυσικών τους δικαιωμάτων: της ζωής, της ελευθερίας, της ιδιοκτησίας. Εάν το κράτος παραβίαζε το «κοινωνικό συμβόλαιο», οι άνθρωποι είχαν δικαίωμα να το λύσουν και να εξεγερθούν.
"Η ψυχή ειναι άγραφος πίνακας (tabula rasa). Δεχεται ιδέες και γνώσεις από την εμπειρία."
Ο Λοκ ως παιδαγωγός, θεωρούσε ιδανική την αγωγή που συνδυάζει τον φυσικό τρόπο ζωής, την σωματική αγωγή και την σκληραγωγία. Πίστευε πως για την διαμόρφωση του χαρακτήρα σημασία έχει περισσότερο το γενικότερο περιβάλλον και η καθημερινή τριβή με τα άτομα παρά η συστηματοποιημένη διδασκαλία. Έδινε σημασία στην αγωγή του παιδιού μικρής ηλικίας, το οποίο πρέπει είναι κοντά στον φυσικό τρόπο ζωής και μακρυά από την χλιδή. Το πνεύμα του παιδιού, με άλλα λόγια, πρέπει να διατηρείται ζωντανό και ελεύθερο. Ήταν υπέρμαχος των ατομικών μαθημάτων, καθώς πίστευε πως ούτε καν δυο παιδιά δεν μπορείς να τα μεταχειριστείς με τον ίδιο τρόπο. Ο δάσκαλος που θα παραδίδει τα ιδιαίτερα μαθήματα πρέπει να είναι κυρίως κάτοχος ηθικών αρετών παρά συγκεκριμένων γνώσεων. Οι γνώσεις αξίζουν όταν τις κατέχουν άνθρωποι με σωστή συμπεριφορά, άνθρωποι όμως χωρίς ψυχική ευγένεια γίνονται κατά τον Locke "εύκολα ακόμη πιο ανόητοι και κακοί". Έβλεπε την μάθηση ως ένα χαλαρό και παιγνιώδες αντικείμενο. Το παιδί θα πρέπει να αγαπήσει αυτό που μαθαίνει και όχι να εξαναγκαστεί. "Είναι καλύτερα να μάθει το παιδί να διαβάζει ένα χρόνο αργότερα παρά να του δημιουργηθεί αποστροφή προς το διάβασμα". Τέλος θέλει μια μάθηση ανοιχτή στον κόσμο και εκτιμά την χειρωνακτική εργασία για όλους τους ανθρώπους.


-->
Μέσα από την κάρδια μου σας αφιερώνω το παρακάτω τραγούδι με πολύ αγάπη η ελπίδα υπάρχει! ….
Τώρα που 'ρθαν όλα τούμπα-κωλοτούμπα/Γιώτα Νέγκα(16.7.11) http://youtu.be/tAFUKo5O_Rw


-->
Έναν ηγέτη, ο οποίος θα βγάλει τον Ελληνικό λαό, από το τέλμα που έχει οδηγηθεί.
--> -->
Είναι νόμιμο δικαίωμά του λαού να επαναστατήσει, όταν διαπιστώσει ότι το κοινωνικό συμβόλαιο που έχει υπογράψει με την κυβέρνηση  δεν τηρείται.
Σύμφωνα με τον John Locke, το κοινωνικό συμβόλαιο μεταξύ λαού και κυβέρνησης θα πρέπει να διασφαλίζει την Ζωή, την Ελευθερία και την Περιουσία του λαού. Εάν ο λαός  αντιληφθεί  ότι  το κοινωνικό συμβόλαιο που έχει «υπογράψει» με την κυβέρνηση υπονομεύει τα δικαιώματα του τότε οφείλει να επαναστατήσει.
Εφόσον η παριστάμενη κυβέρνηση έχει αφαιρέσει από τον λαό το δικαίωμα της Ζωής, της Ελευθερίας και της Περιουσίας , ο ξεσηκωμός του είναι και εύλογος και αναπόφευκτος.

 Χρήστος Α. Κατσαρός